tisdag 5 januari 2021

Det var en gång ....

Då har det blivit 2021 och även om vi lever i en svår tid med denna pandemi så går tiden sakta men säkert framåt. Det har verkligen funnits tid att sitta och filosofera och titta i gamla fotoalbum och även fundera lite över hur fiskeintresset en gång i tiden startade.

För min del startade det när jag som liten parvel besökte Morfar i deras sommarstuga vid Boren i Motala och fick låna ett Bambuspö med rödvitt korkflöte på. Morfar letade fram ett antal fina maskar och sedan gick vi ner till Boren. Det tog inte någon lång stund innan flötet drog iväg och jag fick på en Braxen. Fisken vägde kanske 1 Kg men för mig var det en bamse fisk. Efter detta var fiskeintresset fött.

Bilden ovan är många år senare då jag fick följa med före detta yrkesfiskaren Peja ut från Hästholmen på Vättern i hans fina fiskekutter och jag fick lära mig hur man utterfiskar med stora sidoparavaner och 10-15 drag på varje sida och även djupfiske efter röding med pärlemorspinnare och svirvlar.


När man blev lite äldre så började man fiska mer själv och med kompisar och eftersom vi bor i Tranås så blev det mycket fiske i Svartån och mestadels mete. Tävlingsfisket blev också intressant och en bidragande orsak till detta var Tranås Sportfiskeförenings årliga 1:a Metaredag vid Kristi Himmelsfärd.






1991 blev 1:a Metaredagen en mycket minnesvärd dag för mig när det gäller traditionellt tävlingsmete då jag lyckades vinna seniorklassen för första gången med totalt 6830g. På denna tiden fanns det gott om Braxen i Svartån och detta gjorde att man kunde få ganska bra vikter under 4 timmars fiske.



Metet är den fiskeform som jag anammat mest och en och annan skaplig fisk har det kommit upp från Svartån i Tranås genom åren. Just i Tranås centrala delar är fisket väldigt lätt tillgängligt och idag finns det även platser som är handikapp anpassade.





Sedan har vi förstås Sjön Sommen inpå knuten och vinterfisket är verkligen något som jag har fastnat för. Tyvärr har det varit tunnsått med detta fiske från isen under de senaste åren då isen antingen inte lagt sig eller varit för tunn för att den ska vara bärkraftig. Fisket efter Lake har verkligen något speciellt över sig när man sitter där i mörkret under en stjärnklar himmel och det är precis tyst runt omkring dig, och man väntar på att det ska suga till i spöt.

Det har även blivit lite rödingfiske på isen med ”promenadpimpel” mellan två hål, men det brukar bli många pass innan man lyckas lura någon Röding till hugg. 2013 var ett år då isen låg länge på Sjön Sommen, ända fram till Påsk, och efter 9 bom pass lyckades jag få 3 stycken rödingar under samma dag med denna toppen på 3120g.

https://sportfiskeitranas.se/








 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar